Kan Apple Met Zijn Smartwatch Een Doorbraak In Wearables Veroorzaken?

De releasedate van de, met veel bombarie aangekondigde, Apple iWatch kruipt dichterbij. Wij vragen ons af wat de hitpotentie van deze kleine noviteit zal gaan worden. We zullen hier verder in gaan op gebruikersfuncties waarmee Apple zich onderscheidt van de rest. Ook belichten we andere facetten van de iWatch.

Op deze manier proberen we erachter te komen of Apple wederom de markt zal veroveren, of dat zij ditmaal achter het net vist. De markt van deze zogenaamde wearables is betrekkelijk jong en dus nog onverzadigd. Genoeg ruimte om als bedrijf een grote slag te slaan dus.

Waarvoor zou ik een wearable nodig hebben?

apple-watch-6_1Deze vraag laat zich makkelijk beantwoorden met een tegenvraag. Hoe vaak per dag diep je je mobiel uit je zakken op, om er maar een vluchtig moment op te kijken. Is die ene e-mail binnen? Hoe laat is het? Is er nog interessant getwittert? Voor dit soort momentjes zou een snelle blik op het schermpje van je iWatch veel effici├źnter en prettiger werken. Duidelijke zaak. Het opkomen van wearables is dan ook een logische stap die volgt op de ontwikkeling van steeds ergonomischere gadgets.

Uniek in zijn soort?

apple-event-0909-23Apple zou Apple niet zijn door zich maar al te graag te willen onderscheiden door middel van unieke (gebruikers)features en functies. Wat al snel opvalt is het gemak waarmee er onderscheid gemaakt kan worden tussen onbelangrijke en belangrijke berichtgevingen die gestreamd worden. Een triviale nieuwsbrief wordt makkelijk weggewuifd terwijl je tegelijkertijd een strak overzicht houdt van berichtgevingen die prioriteit vragen.

Daarnaast is de Gold editie van de iWatch een enorme eyecatcher en daarom dus ook onderscheidend in zijn soort. Het geval wil zelfs dat de ‘ buzz’ rond de Gold edition iWatch al voor een kleine piek in de goudprijzen heeft gezorgd. Hoezo een hype?

Uiteraard is de Apple iWatch standalone te gebruiken. Maar in combinatie met een Iphone komt dit beestje pas echt tot zijn recht. In deze verbinding schuilt ook de kracht van de iWatch. Omdat een app voornamelijk op de Iphone zal draaien, leent de iWatch veel rekenkracht en ook geheugen van de iPhone.

Luxe product

De richtprijs van de Apple iWatch duidt erop dat Apple op het hoge marktsegment mikt. De twee extra iWatch versies die beschikbaar zullen zijn onderstrepen dit (stainless steel edition en gold edition). Dit kleine mormel gaat dus duidelijk in de categorie luxegoederen vallen.

Of dit een factor van belang is bij de uiteindelijke verwerving van marktaandeel is nog maar de vraag aangezien de schare Apple diehard fans groot is en voorzien van portemonnee. De veel goedkopere Android richt zich gewoonweg op een andere doelgroep.

Onze conclusie

Apple doet er waarschijnlijk goed aan door in een hoge prijsklasse te gaan zitten met haar iWatch. Luxe merken genieten altijd veel reputatie en dat uit zich in trouwe klanten en veel positieve mond op mond reclame. Als het gebruikersgemak dan ook nog eens de kroon spant, staan de sterren voor Apple goed.

Los van het vorenstaande zijn wij wel van mening dat de markt van wearables nog verre van verzadigd is. Volop kans dus voor alle betrokken merken. De teerling is nog niet geworpen.