Apple Lanceert Eigen Muziekdienst

5 redenen om over te stappen op Apple Music

Het gerucht hing al enige tijd in de lucht, maar op 8 juni 2015 maakte Apple na lang wachten eindelijk bekend zich te gaan mengen in de strijd om de titel ‘beste muziekdienst’. Apple Music is de naam van een nieuwe streamingservice die vanaf eind juni beschikbaar moet zijn in méér dan honderd landen. Vanzelfsprekend is Nederland er een van, maar minder vanzelfsprekend is dat de Nederlandse muziekliefhebber ook daadwerkelijk overstapt op Apple Music. Ten slotte zijn dergelijke diensten met Spotify, Google, Deezer en het ook onlangs gerealiseerde Tidal al ruimschoots vertegenwoordigt. Waarom je tóch een overstap moet overwegen? We geven je vijf verschillende redenen.

Apple Music

Streamingdiensten zijn booming anno 2015. Het aantal reguliere downloads neemt gestaag af, terwijl de aanschaf van cd’s al helemaal van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Het is een trend die tijdig werd opgemerkt door de organisatie achter Spotify. Deze muziekservice is wereldwijd de marktleider wanneer het gaat om het op deze manier aanbieden van muziek. Ze bleven niet de enige: diensten als Deezer en Google Play werden in rap tempo geïntroduceerd. Tidal, speciaal in het leven geroepen door rapper Jay-Z, leek de laatste toevoeging te zijn, totdat Apple haar langverwachte mededeling deed: de aankondiging van Apple Music.

Dat laat nog steeds de vraag open wáárom je nu zou overstappen op deze nieuwe streamingservice. We noemen een aantal redenen die je eventueel kunt overwegen.

1. Apple Music heeft méér sociale opties

Spotify biedt meerdere mogelijkheden om afspeellijsten te delen via sociale media. Op die manier zijn jouw vrienden en familie automatisch op de hoogte van alles wat jij luistert én kun je eventueel interessante nummers eenvoudig met elkaar delen. spotify-logoToch is deze social media-benadering volgens Apple niet genoeg. Apple Music moet daarom een verbeterde versie van Spotify’s aanpak op het gebied van sociale media bevatten. Gisteren werd zelfs aangekondigd dat social media binnen Apple Music een cruciaal onderdeel zijn.

Wat het concreet inhoudt is dat de artiesten zelf in staat zijn jou te berichten van de laatste updates. De muzikanten kunnen automatisch muziek plaatsen, maar ook informatie geven over aankomende concerten of videoclips. Hierop kunnen fans dan weer reageren door gebruik te maken van een combinatie van Facebook en Apple Music. Evenals bij Spotify het geval is krijg je de mogelijkheid afspeellijsten en favoriete nummers te delen met vrienden.

2. Een betere synchronisatie met je telefoon

Spotify stelt je in staat om nummers te streamen én om je favoriete songs te downloaden, zodat je ze ook in gebieden zonder 4G-netwerk of WiFi kunt luisteren. Dat is ook bij Apple Music zo, ware het niet dat de streamingdienst hier nog verder op wilt inspelen door betere synchronisatie met je telefoon. Voor de iPhone is Apple Music bijvoorbeeld gesynchroniseerd met de ook onlangs geïntroduceerde spraakassistent Siri. Bijzonder is echter dat Apple Music óók voor concurrenten eenvoudig toegankelijk is: naar verluidt werkt het bedrijf momenteel aan apps voor verschillende Android-toestellen.

3. Beats One

Beats, een initiatief van Jimmy Iovine en rapper Dr. Dre, werd eerder dit jaar voor miljarden dollars overgenomen door Apple. Sindsdien is het populair merk hoofdtelefoons ietwat op de achtergrond geraakt, maar daar komt na de introductie van Apple Music verandering in. beats
Beats One is de naam van een nieuwe radiodienst die tegelijkertijd met Apple Music wordt geïntroduceerd. Daarmee tracht Apple het fenomeen internetradio weer een nieuwe impuls te geven. De nummers die worden uitgezonden zijn geselecteerd door vakleden.

4. Méér muziek

Apple heeft te kennen gegeven geen exclusieve contracten te willen afsluiten. De oorlog om het zijn van de populairste streamingdienst ging van tevoren gepaard met angsten van luisteraars, die half verwachten dat ze abonnementen moeten nemen op verschillende diensten om alles te kunnen luisteren. Apple Music doet dit dus niet: muziek van Ed Sheeran is bijvoorbeeld te beluisteren op zowel Apple Music als op Spotify – niet louter via Apple Music.

Dat gezegd te hebben: de bibliotheek van Apple Music heeft bij de lancering 30 miljoen verschillende nummers, evenveel als Spotify. Het verschil is dat Apple Music er 20.000 nieuwe platen bij krijgt. Per dag!

5. De prijs

De kosten voor een abonnement op Apple Music bedragen, evenals bij Spotify, tien dollar per maand. Met de huidige dollarkoers komt dat neer op ongeveer negen euro in de maand. Saillant detail is dat diensten als Spotify deze prijs niet omrekenen: tien euro is voor hen tien dollar. Dit is niet het geval bij Apple, waardoor de dienst voor Nederlanders iets goedkoper uitvalt dan eenzelfde abonnement bij de concurrent.

Waar Spotify de eerste maand gratis is, breidt Apple Music deze periode met twee maanden uit. De eerste drie maanden hoeven klanten niets te betalen voor de diensten. Pas daarna gaat het genoemde bedrag van tien dollar in de maand in

Een derde prijsverbetering is het feit dat Apple Music familiepakketten gaat aanbieden. Voor zestien dollar in de maand mogen zes verschillende mensen binnen één gezin luisteren naar de artiesten op Apple Music – een constructie die vergelijkbaar is met online services als Netflix.

Conclusie

De vraag blijft altijd of Apple de concurrentiestrijd gaat winnen van diens voornaamste concurrent Spotify. Ten slotte is Apple, vooral voor een innovatief bedrijf, vrij laat begonnen met de introductie van een streamingdienst. Wél wordt verwacht dat Apple een grote promotietour lanceert om de achterstand op de concurrentie in te halen – iets waar het bedrijf vanzelfsprekend budget genoeg voor heeft.

De concurrentie lijkt vooralsnog niets te vrezen. Zo stelde Deezer-directeur Albrecht dat de introductie van Apple Music juist iets goed is voor de muziekindustrie en dat de dienst mensen ervan moet weerhouden om illegaal nummers te downloaden. De SEO van Spotify reageerde via Twitter slechts met twee woorden op de introductie van Apple Music: ‘Oh. Ok.’