Internetmarketing voor scholen: de moderne manier om te informeren en leerlingen te werven

Als kinderen met hun ouders een middelbare school zoeken, is het aanbod vaak zo groot dat kiezen niet eenvoudig is. Internet inzetten als marketingmiddel kan verstandig zijn. Onderschat nooit de kracht van een goede website of een campagne op social media. En als dat nou net het aantal extra leerlingen oplevert, waardoor de school zonder gevolgen verder kan draaien?

Vergelijkend onderzoek op internet

Het is vaak zo dat ouders sturen in de keuze die hun kinderen maken voor een nieuwe middelbare school. Zij doen vooraf alvast vergelijkend onderzoek op internet. Als ze daarbij stuiten op een knullige in elkaar geknutselde website, helaas hebben veel scholen dat nog steeds, zouden ze direct af kunnen haken en kunnen besluiten de school niet eens op een open dag te bezoeken. Het is nooit te laat om een goede eerste indruk te maken. De kracht van internet is daarbij lange tijd onderschat, maar gelukkig hebben steeds meer scholen in de gaten dat er op internet nog iets te winnen valt.

De kracht van social media

Scholen vergissen zich nogal eens in de kracht van social media. Mensen zijn steeds actiever op internet en kinderen helemaal. Of kinderen de website van een school bezoeken is de vraag, maar kinderen zijn zeker actief op social media. Zorg er dus voor dat je als school regelmatig je gezicht laat zien. Dit kan bijvoorbeeld met een online campagne. Kinderen zijn geneigd naar de school te gaan waar hun buurjongen, vriendje of teamgenoot ook op zit, maar ouders gaan veel secuurder te werk bij het uitzoeken van een nieuwe school voor hun pubers. Ouders zullen dus juist wel de website van een school bezoeken.

Concurrentiestrijd tussen middelbare scholen

Het aantal leerlingen dat jaarlijks naar de middelbare school gaat, loopt al enige tijd terug. Tussen scholen ontstaat daardoor een concurrentiestrijd. Minder leerlingen betekent minder geld, dus geen enkele school zit te wachten op krimp. Waar vroeger misschien een glas cola al genoeg effect had om een leerling positief over de school te laten denken, tegenwoordig moet er meer uit de kast getrokken worden. Een goede website is stap een. Zoals gezegd zijn er nog steeds veel scholen die daar het nut niet van inzien. Ouders denken daar anders over. Zij willen snel vinden wat ze zoeken en zij willen een site die goed werkt. Een gespecialiseerd iemand een blik op je website laten werpen kan helpen, iemand die met een frisse blik naar je website kijkt, kan dingen zien die je zelf niet meer ziet. Voor jou is het misschien logisch waar een ouder zijn informatie kan vinden, maar is dat ook logisch voor de ouder?

Met online marketing de doelgroep bereiken

Bij online marketing voor scholen moet je denken aan de optimalisatie van je website voor zoekmachines, online adverteren, e-mailmarketing en andere tactische oplossingen waarbij het doel is de ouders van kinderen in groep 8 te bereiken. Ook de kinderen zelf moeten bereikt worden. Wie zich in wil laten met online marketing moet zich vooraf goed laten informeren. Een goed plan maken is daarbij essentieel. De kans dat je met online marketing net dat beetje meer leerlingen binnenhaalt, waardoor je school weer goed kan draaien is heel groot. Uiteraard is goed lesgeven ook een middel om nieuwe leerlingen binnen te halen, maar zeg nou eerlijk, dat ziet niemand van de buitenkant van de school af en al helemaal niet van de website van de school…